Antikiepwielen. Het is not done om als topsporter en ook als actieve rolstoelgebruiker antikiepwielen op je rolstoel te hebben. Het imago is niet stoer en je moet het zonder kunnen. Laat ik ze nu wél gebruiken. Als topsporter wil ik namelijk ook zo zuinig mogelijk met mijn energie omgaan. En ik bespaar energie door antikiepwielen te gebruiken. U vraagt zich waarschijnlijk af hoe het een met het ander samenhangt. Dat zal ik u uitleggen.

Energie spaar ik door mijn gewicht zoveel mogelijk op mijn achterwielen te plaatsen en zo min mogelijk gewicht en daarmee druk op mijn voorwieltjes te hebben. De rolweerstand van mijn voorwieltjes is namelijk vele malen groter dan de rolweerstand van mijn achterwielen. Echter, het meeste gewicht op mijn achterwielen betekent ook dat mijn rolstoel ‘scherp’ staat afgesteld. De vierpuntsweegschaal die O4 Wheelchairs heeft, laat zien dat 99% van het gewicht zich op mijn achterwielen bevindt, en dus slechts 1% op mijn voorwieltjes. Dat is een maximaal scherpe afstelling. Het rijgemak en rijgenot is enorm, maar de kans om achterover te vallen ook. En ik weet niet of u zich mijn blog over een krat appels nog kunt herinneren? Die keer bleef de krat appels op de marktkraam staan, de vraag is of dat een volgende keer ook  het geval zal zijn.

En zin om een krat appels over mij heen te krijgen of elders te vallen heb ik ik niet. Enerzijds omdat ik het gênant vind, anderzijds omdat er het risico is dat ik een blessure oploop. Dat wil ik natuurlijk al helemaal niet. Dus kies ik voor antikiepwielen, of tipcontrols. Als Neerlandica zou ik een dergelijk Engels woord moeten vermijden, maar een andere treffende naam voor antikiepwielen kan ik even niet verzinnen. Heeft u een goede andere Nederlandse benaming waarmee het stoffige imago van de wieltjes een beetje kan worden opgepoetst, laat het vooral weten!

Dat mijn tipcontrols in carbon zijn uitgevoerd mag ook niet baten. En dat terwijl carbon in de sportwereld en al helemaal in de wielersport als hét materiaal wordt gezien. Op weg naar Mallorca kreeg ik op het vliegveld van één van mijn teamgenoten de vraag waarom ik met antikiepwielen rijd. Op mijn antwoord dat mijn rolstoel te scherp staat afgesteld om zonder te rijden, kwam de vraag of ik mijn rolstoel dan niet minder scherp zou kunnen afstellen. Dat kan. Maar waarom zou ik rijcomfort en gemak inleveren als het risico op vallen valt te ondervangen met tipcontrols? Alleen vanwege het imago van antikiepwielen? Nee dus.

En u vraagt zich misschien af hoe het zit met stoepjes, want ook dat is een veelgehoord argument om af te zien van antikiepwielen. O4 Wheelchairs heeft antikiepwielen die in het frame te schuiven zijn. Mocht een stoepje een obstakel zijn, dan kunnen ze dus ingeschoven worden tot die hoogte dat ze geen probleem meer vormen.

Maar er zijn nog meer ontwikkelingen, ontwikkelingen waardoor het niet meer nodig is de tipcontrols in te schuiven! De verwachting is dat deze ontwikkeling dit najaar gepresenteerd gaat worden. Houd dus deze website in de gaten!

contact

kontakt

contact

contact

Laura de Vaan presteert succesvol mede dankzij O4 WheelchairsDynamische antikiep, ontspannen rolstoelrijden Dynamische antikiep, ontspannen rolstoelrijden Dynamische antikiep, ontspannen rolstoelrijden Dynamische antikiep, ontspannen rolstoelrijden Dynamische antikiep, ontspannen rolstoelrijden