Hoe overleef je dag in dag uit thuiszitten? Aan het begin van de pandemie, toen veel mensen 24/7 thuis kwamen te zitten, schreven ‘thuiszitters’ Jeske Troost en Tess Janssen een survivalgids vol met tips om een dagstructuur voor jezelf te creëren. Ook nu hebben we weer te maken met een (gedeeltelijke) lockdown en is thuiswerken de norm. Tijd om de survivalgids er weer bij te pakken! In dit blog zetten we zeven tips uit de survivalgids voor je op een rij.

Je kent het wel: je gaat ’s ochtends naar je werk en als je thuiskomt wacht het huishouden op je, je moet koken en ook nog al die andere dingen doen waar je overdag niet aan toekomt. Nu we allemaal thuis moeten werken en ’s avonds sporten of socializen er ook niet bij is, ontbreekt die o zo broodnodige dagstructuur. What to do?!

  1. Maak een planning

Het kan helpen om een dagstructuur te ontwikkelen door een planning te maken. Dit betekent niet dat je een strak schema moet hanteren, een dag loopt immers niet altijd zoals je van tevoren had bedacht. Focus je op een aantal basiselementen en koppel die aan een tijdspanne. Zo kun je bijvoorbeeld je ontbijt of lunch inplannen, of bepalen op welk moment van de dag je gaat sporten of bewegen. Gebruik deze planning als houvast, niet als wetboek. Het is echt niet erg als er iets tussenkomt of als je toch meer zin hebt om iets anders te doen.

  1. Zorg voor een goede slaaproutine

Als je hele dagen thuis zit, kan het verleidelijk zijn om laat naar bed te gaan en lang uit te slapen. Het gevaar is dat je dan al snel je dag- en nachtritme omdraait. Door te weinig of juist te veel slaap word je vaak niet uitgerust wakker en begin je de dag met een achterstand. Door ’s ochtends te lang door te slapen worden je dagen bovendien korter en doe je op een dag lang niet zoveel als wanneer je bijtijds opstaat. Ga dus op tijd naar bed en sta ook op tijd weer op. Een slaapritme en een goede slaaproutine doen wonderen voor je energie én je humeur.

  1. Eet gevarieerd en gezond

Een duidelijk eetpatroon is onmisbaar als je thuiszit. Er is immers geen schoolbel die afgaat of een collega die vraagt of je al toe bent aan de lunch. Door regelmatig te eten zorg je voor voldoende energie gedurende de hele dag. Bovendien zijn het momenten van de nodige rust voor je brein en je lichaam. Plan naast de drie hoofdmaaltijden per dag – ontbijt, lunch en avondeten – drie (gezonde) tussendoortjes in. Wees hierin creatief en wissel af. Let wel: het gaat er niet om een perfect eetpatroon na te streven. Het moet immers wel leuk blijven.

  1. Begin je dag verzorgd

Als je veel thuiszit is de verleiding groot om de hele dag in je huispak te blijven zitten. Waarom zou je je aankleden als je toch met niemand hebt afgesproken? Toch is het goed om jezelf te verzorgen. Je kleding geeft weer wat je status is op dat moment. Door je ook als je thuiszit aan te kleden en je klaar te maken alsof je de deur uitgaat, wordt je onbewust geactiveerd om iets te ondernemen.

  1. Beweeg iedere dag

Een deel van je dagelijkse beweging valt weg nu je hele dagen thuiszit en de sportscholen maar tot vijf uur open zijn. De motivatie om toch in beweging te komen, kan dan lastig zijn. Toch is het belangrijk om elke dag minstens een half uurtje te bewegen. Dit hoeft geen volledige work-out te zijn, een lekkere wandeling doet ook al wonderen. Zet een leuke podcast of een lekker muziekje op en ga erop uit! Probeer in elk geval te bewegen op het tijdstip dat je dat vóór de lockdown ook al deed. Ook tijdens je werk of studie kun je beweegmomenten inplannen. Maak bijvoorbeeld een rondje door je huis als je met je baas aan het bellen bent of leg wat gewichtjes op je bureau zodat je elk uur even je armen kunt trainen. Er is veel mogelijk, óók als je een beperking hebt. Dat begint met een goede gezondheidsrolstoel waarin je rechtop zit zonder dat je longen of andere organen onder de druk komen te staan.

  1. Start een project

Je eigen daginvulling creëren is hard werken. Als je een project begint heb je altijd iets om aan te werken, ook als je geen vaste daginvulling hebt vanuit bijvoorbeeld je werk of studie. Je kunt een project zo groot of zo klein maken als je zelf wilt. Denk bijvoorbeeld aan het opnieuw inrichten van de hal of het volgen van een cursus Spaans. Het heft in eigen hand nemen en je vrije tijd bewust invullen is al de eerste stap.

  1. Ontspan!

Ontspanning komt niet aanwaaien, ook daar moet je iets voor doen. Onthoud wel dat niet alles wat je doet nuttig hoeft te zijn. Hoe je ontspant is voor iedereen weer anders. Wil je een uur lang voor je uitstaren? Doe dat! Zoek naar een manier die jij prettig vindt. Ook al heeft jouw dag misschien veel te weinig uren voor alles wat je moet doen, ben je niet moe of vind je dat je nog niet genoeg gedaan hebt om het te verdienen, pak het moment van ontspanning dan toch. Al is het maar tien minuten. Het zorgt er bovendien voor dat je de volgende activiteit weer met frisse energie kunt starten.

Nu de structuur door de coronacrisis en de gevolgen ervan ontbreekt, kunnen deze tips zorgen voor wat meer houvast. Wat voor jou het beste werkt, is aan jou om te ontdekken. Het hoeft niet perfect te zijn, alles is ok! Meer tips om een dagstructuur voor jezelf te creëren of om inspiratie op te doen om je vrije uren in te vullen vind je op Hoeoverleefikthuiszitten.nl. De survivalgids bestellen? Klik dan hier.

Wil je advies over een rolstoel die bij jou past? Neem dan contact met ons op!

contact

kontakt

contact

contact

Hoe overleef ik dag in dag uit thuiszitten? 7 tips!