Handbikester Laura de Vaan werkt er keihard aan om dit jaar haar wereldtitel ‘Tijdrit op de weg’ te verdedigen op de WK parawielrennen in Emmen. Hoe houdt een topatleet in een rolstoel zichzelf fit en hoe bereidt zij zich voor op zo’n WK? Laat je inspireren door het verhaal van Laura!

Hoe maak jij jezelf klaar voor de WK?

‘Voor de WK train ik 8 à 9 keer per week, ongeveer 11 maanden per jaar. Aan het begin van het trainingsseizoen, nu in maart, doe ik duurtrainingen. In de laatste weken voor de WK heb ik intensieve, korte trainingen. Al mijn trainingen bestaan uit drie delen: een warming-up, een kern en een cooling-down. Afhankelijk van de kern past mijn trainer de warming-up en cooling-down aan.’

Hoe houd je je fit, wanneer je niet traint voor een WK?

‘Bijna het hele jaar door ben ik dus in training voor de WK. In de rustperiode van ongeveer een maand beweeg ik nog veel. Zo heb ik de laatste vakantie gekajakt en veel gerold, soms wel 26 kilometer per dag terwijl mijn man te voet ging.’

Welke tip heb jij voor rolstoelers die algeheel fit willen worden?

‘Zorg dat je veel beweegt in je dagelijkse leven. Dat doe ik ook. Voor boodschappen pak ik m’n rolstoel en voor verder weg pak ik mijn aankoppelfiets. Op die manier krijg je al de nodige beweging. Je vergroot ook je actieradius en je verkleint je afhankelijkheid. Heb je een aankoppelfiets met ondersteuning? Prima! Die ondersteuning kun je geleidelijk aan afbouwen en zo verleg je steeds grenzen.’

Hoe ga jij als topsporter om met voeding en wat zou jij anderen adviseren?

‘Geregeld spar ik met mijn sportdiëtist over mijn voeding: Wat kan ik nu wel nemen en wat moet ik laten staan? Ik denk dat optimale voeding voor iedereen anders is. Het is afhankelijk van hoe je verbranding eruitziet en hoe je bewegingspatroon is. Op het moment dat je echt meer gaat bewegen adviseer ik dat je begeleiding neemt.’

Wat is het belang van goed materiaal voor jou?

‘Handbiken is een materiaalsport. Je materiaal heeft veel invloed op je snelheid, wendbaarheid en uiteindelijke prestaties. Je hebt altijd een zoektocht naar punten die je kunt verbeteren. Bijvoorbeeld aerodynamisch materiaal, wielen, een helm of een nieuwe plaats voor je rem.’

Hoe is de relatie met O4 en hoe ondersteunen ze jou?

‘O4 maakt mijn beenbakken die in de handbike zitten. Samen met hen blijf ik zoeken wat het beste materiaal voor mij is. In 2012 kreeg ik mijn eerste, deels instelbare O4 rolstoel. Na een aantal maanden uitproberen hebben ze mijn rolstoel scherp afgesteld, zodat rijden mij weinig energie kost. Ik zit ontspannen en rijd comfortabel en licht. Ik kan zo al mijn energie bewaren voor een wedstrijd. Daarnaast ben ik blij met de verende en inschuifbare tipcontrols (antikiepwieltjes) van O4. Hiermee kan ik gemakkelijk stoepranden op en af. Speciaal voor O4 test ik weleens materialen. Op dit moment werken zij aan een lichtere rolstoel voor mij.’

Hoe gaat het nu met je?

‘Toch wel wat tegenslag gehad. Ik ben gelukkig net na 2 weken ontslagen uit het ziekenhuis. Ze hebben daar mijn nieuwe medicatie zo optimaal mogelijk ingesteld. Om fit te blijven heb ik daar bijna elke dag kunnen trainen in de fysiotherapieruimte. Mijn sportarts heeft gecheckt of de medicatie op de dopinglijst staat. Ik moet gaan ontdekken welke effecten het ziekenhuisverblijf en de nieuwe medicatie hebben op mijn conditie en trainingen. De aankomende WK is dit jaar pas in september, dus ik heb nog een half jaar de tijd.’

Natuurlijk zijn we ook erg benieuwd naar jouw favoriete work-out oefening in je rolstoel. Deel deze daarom met ons in de reactie bij het gelinkte Facebookbericht  en maak kans op een meet & greet met Laura de Vaan!

contact

kontakt

contact

contact

Laura de Vaan - een avontuurlijke bosrit? Niet onvoorbereid