Slecht nieuws voor fitnesscentra, sportclubs en zwembaden: zij moeten tot 1 september hun deuren gesloten houden vanwege het coronavirus. Maar hoe zorg je ervoor dat je tot die tijd zowel fysiek als mentaal toch een beetje fit blijft? We hebben een paar tips voor je hoe je als rolstoelgebruiker kunt blijven bewegen in coronatijd.

Sporten is niet voor alle rolstoelgebruikers weggelegd. Doe je wel een paar keer per week iets aan sport? Dan is het flinke tegenvaller dat dit nu tijdelijk niet kan. Gelukkig zijn er genoeg manieren om in deze periode thuis je conditie op peil te houden.

Volg online workouts
Hoewel sportscholen en fysiotherapiepraktijken gesloten zijn, bieden veel van hen nu dagelijks online een workout aan. Deze workouts kun je gewoon in je woonkamer doen, zonder dat je daar attributen voor nodig hebt. Wil je toch wat meer uitdaging en de oefeningen wat zwaarder maken, pak dan ‘gewicht’ in de vorm van een waterfles, een pak melk of een rugzak. Alles wat je met je handen kunt vasthouden en kunt tillen, is geschikt.

Doe klusjes
We snappen echt dat de verleiding om deze weken lekker te Netflixen groot kan zijn. Maar veel belangrijker is om juist nu te blijven bewegen. De richtlijn is om minimaal 30 minuten per dag iets aan beweging te doen. Doe bijvoorbeeld klusjes waar je normaal gesproken geen tijd voor hebt. Denk aan een grote voorjaarsschoonmaak of het uitruimen van je kledingkast. Of maak je tuin lenteklaar. Er is genoeg te verzinnen om ook als rolstoelgebruiker  te blijven bewegen in coronatijd.

Gedraag je als op het werk
Normaal gesproken zou je nu waarschijnlijk aan het werk zijn. Op je werk krijg je door bijvoorbeeld een kop koffie te halen of iets van de printer te pakken nog de nodige beweging. Nu je thuis zit, kun je hetzelfde doen. Ga een blokje om tijdens de lunch of doe een boodschap. Sta stil bij de dagelijkse routine die je op je werk ook zou hebben en handel daarnaar. Een comfortabele rolstoel waarin je meerdere houdingen kunt aannemen en waarin je alle vrijheid en mogelijkheden hebt om te zitten en te rijden, is hierbij heel belangrijk.

Blijf mentaal fit
Door je tijd nuttig te besteden, blijf je ook mentaal in conditie. Zie de extra tijd die je nu hebt als een bonus en vooral als iets positiefs. Je hebt nu tenminste alle gelegenheid om dingen te doen waar je normaal gesproken niet aan toe komt. Dit schept weer meer ruimte in je hoofd, waardoor je ook mentaal fit blijft.

Versterk je botten en spieren
Kom je niet veel aan beweging toe, dan verzwakken je spieren. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je je spierkracht op peil houdt. Ongetwijfeld heb je wel eens van Nederland in Beweging op NPO 1 gehoord? Dit programma is ideaal om je botten en spieren in goede conditie te houden. Je kunt ook ademhalingsoefeningen doen. Adem rustig en diep in. Houd je adem enkele tellen vast en adem dan rustig weer uit. Doe dit vijf keer.

Zo zie je maar dat je genoeg kunt doen om als rolstoelgebruiker te blijven bewegen, ook in coronatijd. We zijn erg benieuwd naar jouw favoriete workout-oefening in je rolstoel. Laat het ons weten in een reactie op Facebook!

 

<>
Gerelateerde inhoud: 

contact

kontakt

contact

contact

Als rolstoelgebruiker blijven bewegen in coronatijd